Esitlus laaditakse üles. Palun oodake

Esitlus laaditakse üles. Palun oodake

Ennast säästev ning abistav suhtlemine patsiendi ja perega

Seotud esitlused


Teema esitlus: "Ennast säästev ning abistav suhtlemine patsiendi ja perega"— Esitluse väljavõte:

1 Ennast säästev ning abistav suhtlemine patsiendi ja perega
Ene Raudla, kliiniline psühholoog-psühhoterapeut Tartu

2 Raskuste kogemine patsiendiga suhtlemisel:
Mis tunded ja mõtted mind selle patsiendiga kohtudes valdavad? Millised on minu ootused patsiendile? Millised ootused on mul endale hooldajana, õena, arstina? Kas ma eeldan, et kõik patsiendid on alati mõistlikud ja koostöövalmid? Kas ma pean suutma kõiki patsiente aidata? Kas see patsient kõigutab minu arusaama sellest, milline hooldaja, õde, arst ma olen? Millest võivad minu reaktsioonid veel põhjustatud olla?

3 Koolitusel: Tõhusa suhtlemise alused Käitumine Sallivusjoon
Kellel on probleem? Toetav kuulamine. Aktiivne kuulamine. Suhtlemist takistavad abistamised. Sinasõnum Minasõnum Kehtestamine Konflikti lahendamine

4 Miks mõni patsient käitub mõistetamatult?

5

6 Minu sallivusejoon?

7 Abistamiskatsed, mis ei toimi:
Käsutamine, kamandamine Hoiatamine, ähvardamine Moraalilugemine, manitsemine Nõuandmine, lahenduste pakkumine Loogika kasutamine, argumenteerimine Kritiseerimine, süüdistamine Kiitmine, nõustumine Sildistamine, naeruvääristamine Analüüsimine, diagnoosimine Rahustamine, lohutamine Küsitlemine, usutlemine Sarkasm, teema vahetamine

8 Abistamisoskused

9 Toetav kuulamine Vaikimine Kohalolek
Heakskiit: “Ah-ah..”, “nii..”, “saan aru..”, “tõesti..”

10 Ukseavajad-kutse rääkimiseks:
“Kas sa soovid selle kohta veel midagi öelda?” “Tundub, et see on sulle väga tähtis.” “Mind huvitab sinu arvamus.” “Sa tahaksid sellest rääkida?”

11 Peegeldamine ehk ümbersõnastamine
1)Tunnete peegeldamine: Sa tunned end.. Sa oled… (vihane, õnnetu, rõõmus..) Sa.. (kurvastad, muretsed, igatsed..) Sul on hirm, sa kardad..

12 2): Ümbersõnastamine Sinu meelest… Sa näed seda siis nii, et…
Sa arvad, et …. Nagu ma aru saan… Kuulen sind ütlemas, et … Sa pead silmas… Sinu arvates..

13 3): Täpsustamine: Kas võib olla, et..
Ma ei ole kindel, kas sain sinust õigesti aru.aga… Paranda mind, kui ma eksin, aga… Kas on võimalik, et sa…. Paistab, et sa…. Võib-olla sulle tundub… Võib-olla sa tunned, et… Kui ma sinust õigesti aru sain, siis sa…

14 Peegeldamise näited: “Ma näen, et Te olete mures, mis Teie tervisega lahti võib olla“ „Ma saan aru, et Teid häirib, et sellele pole siiani suudetud seletust leida“, vms. “Mis oli täna Teie jaoks oluline info, mida kuulsite?” “Kas tekkis täiendavaid küsimusi? Kas on veel midagi, mida tahate lisada?” “Kuidas Te hetkel end tunnete?” Jmt.

15 Tõhus suhtlemine: 1.Selgus-lihtsus ja arusaadavus.
2.Kehakeele ja sõnade kooskõlalisus. 3.Ühendatuse loomine.

16 Kuidas ma patsiendiga räägin probleemivabal alal?
Anna talle teada, et sa tahad tema jaoks kohal olla ja olla kaasatud tema eest hoolitsemisse. Proovi midagi taolist: „Tegu on hirmutava asjaga meie mõlema jaoks, kuid ma tahan siin sinu jaoks olemas olla ja aidata sul sellest läbi saada. Sa ei ole üksi.” „Ma teen kõik, mis minu võimuses, et aidata sind sellest läbi saada. Vahel võin ma midagi valesti teha või mitte teada, mida teha, kuid ma annan endast parima.” „Koos saame me hakkama. Proovime teineteise suhtes avatud olla ja koos töötada, ükskõik mis ka ei juhtuks.”

17 Kasuta “mina” väiteid „Ma vajan puhkust”
„Ma ei kuulnud sinu vastust, kui mainisin...” „Ma vajan sinu abi selle probleemiga tegelemisel”.

18 Ennetavad minasõnumid:
“Ma soovin teada, mis kell sa tavaliselt oled rohtu võtnud, siis tean seda arvestada.” “Ma tahan, et keegi mind ei segaks, kuni saan selle haiguslooga valmis.” “Minu soov on järgmise aasta jõulude ajal mitte graafikusse panna, sest tahan olla koos oma perega.” …..

19 “Mul on hea meel, et sinu analüüside vastused on paranenud.”
Positiivsed minasõnumid: “Mul on hea meel, et sinu analüüside vastused on paranenud.” “Mulle tõesti meeldib see, kuidas sa igal hommikul ise oma voodi korrastad.” “Ma olen tänulik, et Te võtsite minu nõuandeid kuulda.” “Mul on väga hea meel, et sa oled arsti korraldusi täitnud.” “Olen tänulik, et sa mind eile hädast päästsid.” “Olen sinu üle uhke.” …..

20 Äraütlevad minasõnumid
“Ma ei saa homset valvet ära vahetada, sest mul on oluline olla koolitusel.” “Ma ei saa sinuga praegu jalutama tulla, sest mul on vaja teha ettevalmistused õhtuseks ravimite jagamiseks.” ……

21 Kehtestav suhtlemine Patsiendi kuulamine ja mõistmine ei tähenda, et temaga tuleb kõiges nõustuda. Nõustuda saab patsiendi kaebuste ja tunnetega, kuid diagnoosi ja ravi seisukohalt võivad arvamused lahku minna. Rasked on sageli just need patsiendid, kes on oma arusaamades ja käitumises väga jäigad.

22 Kehtestav minasõnum: Käitumise hinnanguvaba kirjeldus
Otsene mõju minule Tunded

23 SINA-SÕNUM “Korista see pall maast ära. Kas sa ise siis selle peale ei tule?” “Tõesti suur tänu, et sa paagi tühjaks sõitsid ja mulle sõnagi ei lausunud. Nüüd võid selle unustada.” MINA-SÕNUM “Kui pall on põrandal, võin ma selle otsa komistada ja haiget saada ja see hirmutab mind.” “Ma ei teadnud, et autol on bensiin otsas, Ma pidin täna hommikul tankima, see võttis lisaaega ja seepärast jäin koosolekule hiljaks. Ma olin väga närvis.”

24 Kui me ei jõua ühele meelele
„See on minu jaoks liiga raske. Ma kardan, et ma ei suuda seda kodus teha, kuid ma võin korraldada iga päev kliinikusse viimise.“ „Proovime seda unerohtu mõned õhtud ja vaatame, kas see aitab sul paremini uinuda. Kui ei aita, räägime uuesti arstiga ja proovime midagi muud.“

25 Patsiendi vajadused

26

27 Mida teha, kui patsient ei tee, mida ta peaks?

28

29

30

31


Alla laadida ppt "Ennast säästev ning abistav suhtlemine patsiendi ja perega"

Seotud esitlused


Google'i reklaam