Esitlus üles laadida
Esitlus laaditakse üles. Palun oodake
1
Äriidee ja selle analüüs
Ena Drenkhan
2
Miks kujunetakse ettevõtjaks?
Ettevõtjaks saamise otsust mõjutavad sageli pöördepunktid elus: Töökoha kaotus Kooli lõpetamine Võimetus realiseerida senisel töökohal oma ideid, võimeid (konflikt ülemusega) Elukoha vahetus Isikliku elu muutused Muutused riigi või piirkonna majanduses Rahulolematus oma sotsiaalse positsiooniga
3
Miks hakata/saada ettevõtjaks?
HÜVED PROBLEEMID Sõltumatus, otsustusvabadus Eneseteostus, võimete ja annete rakendamine Uhkus saavutatud üle Suurema sissetuleku võimalus Rahuldust pakkuv töö Tunnustus? - Kohanemine muutuste ja ebakindlusega Valmisolek riskide võtmiseks Mitmekesised teadmised ja oskused Läbikukkumise, pankrotistumise võimalus Suurem töökoormus, pinge, stress Vähem aega pere, sõprade ja hobide jaoks Administratiivse töö suur koormus, bürokraatia
4
Ettevõtlusega alustamise motiivid (EKI uuring “Eesti elanike ettevõtlikkus” 2004)
5
Ettevõtete iive on tõusuteel
Ettevõtete iive on tõusuteel. Kui augustis 2009 kustutati Eestis 516 ettevõtet ja uusi loodi 817, siis septembris tõmbas otsad kokku vaid 363 firmat ning uusi tegijaid registreeriti 1018.
6
Maksehäired on enamuses maakondades vähenenud, kuid suuremates linnades olukord vastupidine. Kõige paremini läheb Harjumaal, kus maksehäirete hulk on augusti 618-lt septembris langunud 472-le. Kõigis maakondades on kasvanud kõrge krediidiriskiga ettevõtete osakaal. Kõigist ettevõtetest üle Eesti on kõrge krediidirisk 38% ettevõtetest. Augustis oli see 33% Miinuspoolele jääb aga septembris toimunud pankrottide arv. Kui augustis loetleti pankrotte vaid kuues maakonnas ja Tallinnas, siis septembris pankrotistus firmasid kümnes maakonnas ja neljas suuremas linnas.
7
Äriidee ...on lahendus olemasoleva võimaluse realiseerimiseks;
...on konkreetne kirjeldus ettevõtte äritegevusest. kellele toodetakse? mida toodetakse? kuidas tegutsetakse? milline on ettevõtte maine?
8
Mida? Täiesti uus toode Olemasoleva toote täiendus Olemasolev toode
Miks on konkurentsivõimeline? uus täiustatud odavam
9
Kellele? Tavatarbijad e. igaüks meist
Erilised tarbijad e. üksikud meist Uued tarbijad Olemasolevad tarbijad e. konkurentide kliendid Kohalikud tarbijad Eesti või ülemaailmsed tarbijad
10
Kuidas? Toodan või vahendan? Ise teen või teeb palgatööjõud
Ise müün või edasimüüja Kust tuleb kasu?
11
Maine Milline peaks olema edukas ettevõte?
Kuidas jõuda tarbijateni (kliendini)? Kuidas hoida head mainet? Kuidas reklaamida oma toodet / teenust? Mille poolest erineb ettevõte konkurentidest?
12
Miks on vaja uusi äriideid?
Keskkond, kus ettevõte tegutseb, muutub: Kasutusele tulevad uued tehnoloogiad. Kaupade ja teenuste eluiga lüheneb. Rahvastiku vanuseline koosseis muutub. Muutuvad inimeste elustiilid ja väärtused.
13
Äriideede allikad: isiklike kogemuste ja oskuste varal,
selgitades puudujääke oma piirkonna varustatuses, ajakirjandusest, Internetist, osaledes äri alustamise ja arendamises kursustel jne.
14
Kust äriideid saab? ÄRIIDEED ALLIKAD: isiklikud huvid
töökogemus, oskused, võimed kaubad ja teenused, millega ollakse või ei olda tuttavad väliskeskkonnast tulenevad võimalused MIDA OTSIDA? Mida hetkel ei ole olemas, kuid mille järele oleks nõudlus uued ja erilised lähenemised tühjad nišid trendid ja muutused tehnoloogilised uuendused, läbimurded
15
Näpunäiteid uute toodete ideede genereerimiseks (Ohvril 2007)
Muuda oma hobi äriliseks ettevõtmiseks (maakodu kasutada andmine sõpradele, nt matkade korraldamine). Mõtle impordi asendamise võimalustele (nt Eestis toodetud sinihallitusjuust, kitsejuust). Vaata üle kunagi läbi kukkunud ideed. Äkki olid nad tollal “ajast ees”. Kombineeri olemasolevaid tooteid või ideid (nt Luke Karm – uus juustusort tööõnnetuse tagajärjel – sinine hallitus ja Pikantse juustu tootmisel kasutatavad seened läksid mõlemad korraga juustu kallale, turu puudusel läks juust vanaks).
16
Äriideede tekkepõhjused
Juhus Ränk töö Kaine analüüs Vajadus kasvada Vajadus uute keskkonnasõbralike tehnoloogiate järele
17
1. Juhus Telefoni leiutamine 1876 appihüüdva professor Belli hääl kandus assistendini mitte läbi seinte, vaid üheks teiseks katseks valmis seatud mikrofoni, juhtme ja valjuhääldi kaudu.
18
2. Ränk töö Gilette firma looja, kes polnud rahul sellega, et habemenoaga habemeajamine on rongis reisides väga ebamugav. Ta töötas pikalt erinevate materjalide ja tootmisvõtetega, kuni jõudis toimiva žiletiterani, mille kolme- või neljateralisi edasiarendusi me tänapäevalgi kasutame.
19
3. Kaine analüüs Analüüsides ja võrreldes erinevaid statistilisi andmeid - elanikkonna vanust, haridust, autode hulka, toitumisharjumusi, haridustaset jne. Nt autohooldekeskuste rajamine, pakendite arendustöö toiduainetööstuses.
20
4. Vajadus kasvada Ettevõttel on olemas rahulolevad kliendid ja head tooted, kuid konkurentsis püsimiseks tuleb läbimüüki tõsta. Kuidas olemasolevatelt klientidelt rohkem raha saada? Nt kasutades jäätise tootmisel erinevaid pakendisuurusi ning maitseid, on võimalik suurendada klientide hulka.
21
5. Vajadus uute keskkonna-sõbralike tehnoloogiate järele
Looduslike materjalide kasutamine ehitusviimistluses (savi, linaõli ja kohupiima-värvid); Biodiisel ja rapsikasvatus; Kuumaõhupuhur;
22
Eksiarvamused ja tegelikkus
Äriideed tekivad iseenesest. Edukad ideede genereerijad näevad ideede saamiseks palju vaeva – nad teevad struktureeritud ja sihipärast tööd. Kõik rumalana tunduvad ideed on väärtusetud. Paljud algselt rumalaks peetud ideed on hiljem osutunud väärtuslikeks Kliendid ütlevad alati, mida tuleks neile pakkuda, tootja asi on toodet pakkuda. Kliendid võivad küll aidata määratleda rahuldamata vajadusi, kuid tootjal tuleb idee teostamiseks ja kasutuskõlblikuks muutmise nimel palju vaeva näha. Häid ideid saab genereerida lihtsalt korraks maha istudes. Suurepärased ideed on välja kujunenud pikaajalise pideva töö ja arutelu käigus. Ideede leidmine ei ole probleem; probleemiks on vaid nende elluviimine. Probleemiks on nii ideede leidmine kui ka teostatava ja kasutuskõlbliku idee välja sõelumine ning selle realiseerimine.
23
Äriidee ja äriplaan Äriidee – kõik võimalikud planeeritavad tegevused kasumi saamiseks- lühike kirjeldus sellest, MIDA ja KELLELE me midagi pakume ning KUIDAS me seda teeme.
24
Äriplaan – ettevõtte äriidee edasiarendus, kus kajastatakse sõnades ja numbrites seda, milliseid võimalusi ettevõte (ettevõtja) näeb püstitatud eesmärgi saavutamiseks ja milliseid ressursse ta selleks vajab. Äriplaanis on täpsemalt toodud tarbija vajadused, toode ja selle kirjeldus, turustuskanalid, toote hind, müügitoetus ja teised olulised komponendid, mida on vaja edukaks konkureerimiseks. Oluline osa on äritegevuse oodatavatel finantstulemustel. Äriplaani koostatakse nii uue ettevõtte rajamisel kui juba tegutseva ettevõtte arendamiseks.
25
Ärge hakake pikalt juurdlema, miks seda või teist asja teha ei saa
Ärge hakake pikalt juurdlema, miks seda või teist asja teha ei saa. Keskenduge sellele, et ettevõetud asi ikka ära teha. Julgege midagi ette võtta ja ärge kartke probleeme. Uute ideede otsimisel laske fantaasial lennata. Käige lahtiste silmadega ringi ja pange nähtu-kuuldu kõrva taha. Äge üritage põnevaid ideid otse maha kopeerida, vaid kasutage nende mugandamisel oma fantaasiat. Üritage leida häid koostööpartnereid!
26
Uskuge oma idee edusse, aga arvestage, et iga idee ellu viimine nõuab suures koguses entusiasmi.
Ärge häbenege kunagi küsida nõu või juurde õppida. Vajalikud teadmised võib saada ka näit. kursustel “lolle” küsimusi küsides, eriala inimestega suheldes, kirjandust lugedes ja vastavat tööd tehes. Tehke panus kliendikesksusele, võtke iga klienti personaalselt. Klient peab tundma, et just teie temast hoolite ja ta on teie jaoks tähtis!
27
Idee 6 etappi 1. ideede genereerimine või tekkimine
2. idee hindamine. Kas see on hea idee? Kas see on teostatav idee? Kas see on parem, kui teised ideed? 3. idee omaks võtmine. Kas see idee on selline, mille elluviimisele sa oled valmis pühenduma, mille eest võitlema? 4. idee arendamine. Kas selles idees on nõrku kohti? Kas seda ideed saab edasi arendada? 5. idee vormistamine äriplaaniks ja plaani järgi tegutsemine. 6. tulemuste hindamine.
28
Kuidas hinnata äriideed?
1) Kas sinu ideele on turgu? 2) Kas teised on proovinud sarnast äri teha? 3) Mis on sinu ettevõtmise hind? 4) Kuidas mõjutab seadusandlus sinu idee elluviimist?
29
Kuidas hinnata äriideed?
5) Milliseid ressursse on vaja ja kas need on saadaval? 6) Kas sul on piisavalt raha? 7) Kas sul on piisavalt kogemusi ja teadmisi, et oma idee ellu viia? 8) Kas sa oled valmis piisavalt pühenduma oma idee elluviimiseks?
30
Äriidee kirjeldamise I etapp- nn tuum- või põhiküsimused:
Millist kaupa või teenust kavatsete müüa? Kes on Teie kauba või teenuse tarbijad? Miks tarbijad peaksid kaupa või teenust ostma? Kui palju võiks Teie kauba või teenuse ostjaid olla? Kuidas Te kavatsete kaupa või teenust toota? Kuidas Te kavatsete kaupa või teenust tarbijatele pakkuda?
31
Kui Te olete nendele küsimustele suutnud anda vastused, mis Teie arvates tunduvad mõistlikud olevat, siis kirjeldage oma ideed ka oma heale tuttavale või sõbrale - kui ka talle tundub kõik loogiline, võiks mõttetööga jätkata.
32
Viited, lisamaterjali www.ajujaht.ee http://www.maripuu.eu/
33
Äriidee äriplaani Toote/teenuse kirjeldus;
miks just Teie peaksite selle idee edukalt ellu viima: oma oskused, teadmised, kogemused; idee vajalikkus turu seisukohast; olemasolevad ressursid; muud põhjused. tegevuse alustamine (kus, kuidas); tulevikunägemus (3 aasta visioon). Kokku kuni 1 lk.
34
Äriidee põhjalikuma kirjelduse koostamine
Millised on võimalikud arengud tegevusharus, kuhu äriidee kuulub? Millised on Teie oskused ja teadmised antud valdkonnas? Millistel tingimustel ostaksid tarbijad Teie poolt pakutavat kaupa või teenust? Kas on võimalik Teie poolt pakutavat kaupa või teenust asendada?
35
Tooge välja konkureerivate kaupade ja teenuste tugevad ja nõrgad küljed.
Kas kaupade ja teenuste tarbijateni toimetamiseks on vajalik kasutada vahendajaid? Millised on vahendajate huvid? Kuidas mõjutab ettevõtte asukoht äriidee realiseerimist?
36
Kuidas on võimalik tarbijaid juurde võita?
Kuidas leida oma kaupade ja teenuste arendamiseks ning turundamiseks koostööpartnereid? Kui suured on vajalikud investeeringud äriidee realiseerimiseks? Mille arvelt kavatsetakse neid katta?
37
Kui kiiresti muutub tehnoloogia antud valdkonnas?
Millised on riskid tootmise, teenuse pakkumise alustamisel ja arendamisel? Kuidas neid riske vähendada või vältida?
38
Keskkond Majandusharu olukord, kus ettevõte tegutseb;
turule sisenemise võimalused; ostjate/varustajate olemasolu; konkurents (mitu ettevõtet, nende iseloom); hinna ja omahinna arengu tendentsid; ekspordivõimalused; importkaupade olemasolu; riskid ja nende maandamine; keskkonnakaitselised aspektid.
39
Majanduskeskkond Majanduse olulisimad mõjutegurid:
1) informatsiooni roll, 2) tehnoloogia tormiline areng, 3) globaliseerumine, 4) kiiresti muutuv demograafiline situatsioon.
40
Liikumapanevate jõudude tagajärjed:
• pidevad ja kiirenevad muutused; • vähenenud vajadus füüsiliste varade järele; • geograafiliste vahemaade rolli vähenemine; • kokkusurutud aeg.
41
Kriitilised edutegurid:
• muutuste omaksvõtmine; • loovus ja innovaatilisus; • visioon ja eestvedamine; • terviklik kvaliteedile orienteeritud kultuur.
42
SWOT- analüüs ... on ettevõtte sisemiste tegurite ja ärikeskkonna ehk väliste tegurite analüüs. Sisemised tegurid - ettevõtte senise tegevuse analüüs TUGEVUSED JA NÕRKUSED Välised tegurid – ärikeskkonnast OHUD JA VÕIMALUSED
43
Eesmärgid Eesmärgid võivad olla nii pika- kui lühiajalised.
Eesmärke sõnastades juures tuleb silmas pidada järgmisi nõudeid: Saavutatavus; Paindlikkus; Mõõdetavus; Arusaadavus.
44
Visioon Visioon peegeldab seda, milliseks soovitakse ettevõtet pikemas perspektiivis arendada. Weckman “ Muuta katusemaastik kauniks ja kestvaks.” Estravel “Olla turuliidrina parima ja personaalseima teenindusega reisibüroo.” Puhastusimport Parim teenindus puhastuslahendustes.”
45
Missioon ... on organisatsiooni olemasolu vajalikkuse sõnastus, määratletakse mida see organisatsioon soovib korda saata laiemas keskkonnas. Weckman “Olla turu kvaliteetseim ja paindlikeim terasprofiilide tootja!” Estravel “Oleme kliendikeskne ja töötajasõbralik reisibüroo, väärtustades seeläbi ettevõtet.“ Puhastusimport “Tegutsedes asjatundliku meeskonnana, aitame leida lahendusi nõudlikule puhastustööde teostajale, arvestades klientide arenguvajadusi.”
46
Väärtused Weckmani näitel
KLIENDIKESKSUS - Meie tegevuse aluseks on kliendi vajadustele vastav või ootusi ennetav tegutsemine. PÜHENDUMUS - Töötajate positiivne häälestatus ettevõtte eesmärkidele, vastutustundlikkus, initsiatiivikus ja õpihimu on need, mis lubavad meil uskuda endasse ja ettevõttesse. ARENG - Üksuste, tehnoloogia, müügivõrgu ja teiste oluliste ressursside arendamine kindlustab püsiva konkurentsivõime ning tagab toodete ja teenuste kvaliteedi. TULEMUSLIKKUS - Soovitava tulemuslikkuseqa töötades oleme võimelised täitma oma kohustusi klientide, partnerite, omanike ja kaastöötajate ees.
47
Väärtused Estraveli näitel
Austus Austame iseend, kolleege, kliente, partnereid ja konkurente. Oleme tööandjale lojaalsed. Oskame ja soovime hinnata ning väärtustada enda ja teiste aega ning vajadusi. Iga inimene on ainulaadne ja väärtuslik! Usaldusväärsus Usaldusväärsuse aluseks on firma stabiilsus, väljakujunenud traditsioonid ja järjepidev areng. Pakume oma klientidele usaldusväärset teenindust. Tagame klientide isikuandmete konfidentsiaalsuse. Julgeme olla ausad ja võtta vastutust. Meie peale võib loota! Professionaalsus Meie töötajad on koolitatud ja väärtustavad meeskonnatööd. Kõrge erialane kvaliteet ja lai silmaring aitavad meil genereerida ideid ja pakkuda klientidele oodatust enamat. Kogemuste ja teadmiste abil aitame leida kliendi reisisoovile parima lahenduse!
48
Väärtused Puhastusimpordi näitel
Positiivsus Uuendusmeelsus Hoolivus Ausus Saavutustele orienteeritus
49
Avatus muutustele ja õpihimu Oleme avatud uuendustele ja arvame, et pidev enesetäiendamine on paremate tulemuste saavutamise alus. Läbi arengu rahuldame klientide ja iseenda muutuvaid vajadusi. Teadmised ja oskused aitavad meil olla parimad! Sõbralikkus Oleme rõõmsameelne, sõbralik ja entusiastlik meeskond. Väärtustame üksteisemõistmist ja -aitamist. Oleme hoolivad meid ümbritsevate inimeste ja keskkonna suhtes. Püüame kõiges leida midagi head! Tasakaal Väärtustame töö ja kodu vahelist tasakaalu. Kui kodus ja peresuhetes on kõik korras, on inimene tasakaalus ja suudab paremini tööle keskenduda.
50
Frantsiis tehing, millega kasutamisõigus loovutatakse teatud tasu eest teisele isikule; piiratud õiguste müümine firma tootemargi ning teeninduse oskusteabe kasutamiseks; ärikokkulepe, kus ärikontseptsiooni arendaja/omanik ehk frantsiisiandja annab frantsiisivõtjale litsentseeritud õiguse kasutada ärikontseptsiooni ja sellega seonduvat kaubamärki.
Seotud esitlused
© 2024 SlidePlayer.ee Inc.
All rights reserved.