TAIMETERVISE NÕUDED KOHUSTUSED ETTEVÕTJATELE

Slides:



Advertisements
Seotud esitlused
MSE Soojusmajandus ENERGIA TARBIMINE 2 osa.
Advertisements

Eesti maaelu arengukava vahehindamine
Rahvatervise süsteemi kaasajastamine
Tere tulemast kogemuskohtumisele!
Hariduse väljakutsed, üldhariduskoolide võrk ja koolivõrgu programm
Korvpalluri füüsiline ettevalmistus
Täiskasvanu kui enesearengu subjekt
Esitluse väljavõte:

TAIMETERVISE NÕUDED KOHUSTUSED ETTEVÕTJATELE Olga Lavrentjeva Maaeluministeerium Taimetervise osakonna nõunik 14.11.2019

Ettekanne sisu Ettevõtja õigused ja kohustused tulenevalt Taimekaitseseadusest Riigilõivuseadusest Korrakaitseseadusest Taimetervisemäärusest (EL) 2016/2031 Kontrollimäärusest (EL) 2017/625 Taimekaitseseaduse jõustumine

Registreerimise nõue „ettevõtja“ – avalik-õiguslik või eraõiguslik isik, kes on tegevusalaselt seotud ühe või mitme järgmise taimi, taimseid saadusi ja muid objekte hõlmava tegevusega ning on selle eest õiguslikult vastutav: a) istutamine; b) sordiaretus; c) tootmine, sealhulgas kasvatamine, paljundamine ja säilitamine; d) liidu territooriumile sissetoomine ning seal vedamine ja sealt väljaviimine; e) turul kättesaadavaks tegemine; f) hoidmine, kogumine, saatmine ja töötlemine;

Registreerimise nõue Tagamaks, et ettevõtjate registrisse kandmine on proportsionaalne taimekahjustajatega seotud riskide kontrollimise eesmärgiga sätestatakse registrisse kandmise kohustusest vabastatud ettevõtjate täiendavad kategooriad, erinõuded teatavate ettevõtjakategooriate registreerimiseks ning ülemmäärad väikestele kogustele, mida ettevõtja võib lõppkasutajatele tarnida, et ta oleks vabastatud registrisse kandmise kohustusest.

Taimepassi kasutamise nõue Uute õigusnormidega laiendatakse ja ühtlustatakse kehtivat taimepasside süsteemi. See tähendab, et rohkem taimi, taimseid saadusi ja muid objekte vajavad taimepassi ELis liikumiseks. Läbipaistvuse huvides koostatakse selliste taimede, taimsete saaduste ja muude objektide loetelu. Taimepassi ei tuleks nõuda otse lõppkasutajatele, sealhulgas koduaednikele tarnitavate taimede, taimsete saaduste ega muude objektide puhul. Sätestada tuleks aga teatavad erandid.

Taimepassi kasutamise nõue Taimepassi nõutakse ka kõigi ettevõtjate vahel toimuvate vedude jaoks, kuid mittekutselistele lõppkasutajatele müümiseks mitte. Taimepasside usaldusväärsuse tagamiseks kehtestatakse nende sisu ja vormi käsitlevad nõuded. Lõppkasutaja–isik, kes omandab taimi või taimseid saadusi isiklikuks tarbeks väljaspool nimetatud isiku kaubandus-, äri- või kutsetegevust.

Taimepassi kasutamise nõue kaitstavas piirkonnas Teatavate taimede sissetoomine kaitstavatesse piirkondadesse ja seal vedamine on lubatud üksnes tingimusel, et nendega on kaasas taimepass, mis tõendab nende vastavust käesoleva määruse kohaselt kehtestatud nõuetele ja meetmetele. Taimepassi kasutamise nõue ka lõppkasutajatele.

Taimekahjustajatega seotud riskide juhtimise kava Teatavad loa saanud ettevõtjad võivad soovida koostada taimekahjustajatega seotud riskide juhtimise kava, mis tagab ja näitab, et nad on oma kutsetegevuses täiesti pädevad ja teadlikud taimekahjustajatega seotud riskide kriitilistest punktidest, ning millega põhjendatakse pädevate asutuste konkreetset kontrolli erikorda.

Ettevõtja kohustused Ettevõtjatel peaksid olema süsteemid ja protseduurid, mille abil saab teha kindlaks taimede, taimsete saaduste ja muude objektide vedamise nende endi valduste sees ja vahel.

Ettevõtja kohustused Selleks et hõlbustada karantiinse taimekahjustajaga saastumise allika avastamist, tuleks ettevõtjatelt nõuda arvestuse pidamist teistelt ettevõtjatelt saadud ja teistele ettevõtjatele tarnitud taimede, taimsete saaduste ja muude objektide üle. Teatavate karantiinsete taimekahjustajate peiteaega ja saasteallika avastamiseks vajalikku aega arvesse võttes tuleks seda arvestust säilitada vähemalt kolm aastat.

Teatamise kohustus Ettevõtja või muu isik, kes kahtlustab liidu karantiinse taimekahjustaja esinemist taimel, taimsel saadusel või muul objektil, mis on või oli tema kontrolli all, või saab sellest teada, on kohustatud teavitama pädevat asutust sellest kahtlusest või teadmisest.

Asjakohaste meetmete rakendamise kohustus Ettevõtja või muu isik, kes kahtlustab liidu karantiinse taimekahjustaja esinemist taimel peab võtma kõik asjakohased meetmed taimekahjustaja hävitamiseks ning asjaomaste taimede, taimsete saaduste või muude objektide kõrvaldamiseks ning tagasivõtmiseks.

Millal jõustub Taimekaitseseadus? Seaduse jõustumine on planeeritud 01.06.2020.

Taimekaitseseaduse muudatused Taimepassi väljastamise õiguse andmise kord Taimepassi väljaandmise tegevusluba

Taimekaitseseaduse muudatused Kehtiva TKS järgi- Taimepassi saab väljastada TP väljastamise õigust omav ettevõtja Põllumajandusamet Uue TKS kohaselt- Taimepassi saab väljastada Taimepassi väljaandmise tegevusloa omav ettevõtja PMA väljastab sertifitseeritud materjalile

Taimekaitseseaduse muudatused Taimepassi väljastamise õiguse andmise kord – Riigilõiv 64 € Taimepassi väljaandmise tegevusluba – Riigilõiv 270 €

Taimekaitseseaduse muudatused Tingimus TP õiguse saamiseks Kalendriaasta jooksul ei ole järelevalve tulemusena isiku tegevuses avastatud käesoleva seaduse või selle alusel kehtestatud õigusaktide rikkumisi. Tingimus TP väljaandmise tegevusloa saamiseks - Taimepassi väljaandja koolitus Ettevõtele antakse taimepassi väljaandmise tegevusluba, kui ta on määranud nõuetekohase vastutava isiku, kes on läbinud kohase taimepassi väljaandja koolituse ja tal on selle kohta kehtiv tunnistus.

Taimekaitseseaduse üleminekusätted Taimepassi väljastamise õiguse andmise kord (kehtiv süsteem) jääb kehtima kuni 14.12.2020 ehk ettevõtja saab taotleda TP väljastamise õigust kehtiva TKS seaduse § 25 alusel kuni järgmise aasta 14. detsembrini

Taimekaitseseaduse üleminekusätted Kõik TP õigust omavad ettevõtjad (vanad olijad) peavad taotlema TP tegevuseload kuni 14.12.2020. Selleks ajaks (14.12.2020) TP õigust omavad ettevõtjad peavad läbima koolituse. TP õigust omavad ettevõtjad ei tasu riigilõivu TP tegevuseloa taotlemise eest, kui taotlevad luba kuni 14.12.2020.

Taimepassi väljastamise tegevuseluba Taimepassi väljastamise tegevuseload PMA saab väljastada alates 14.12.2020. a Taimepassi väljastamise tegevusloa taotlemise eest tasub isik riigilõivu 270 eurot. Kui vanad olijad (TP õigust omavad ettevõtjad) taotlevad taimepassi väljastamise tegevusloa peale 14.12.2020, siis peavad nad maksma riigilõivu 270 eurot.

Taimekaitseseaduse muudatused Järelkontrolli taimetervise järelevalve tasu ametlik kontroll, mida esialgu ei olnud kavas teha, ja: mis on vajalik ametliku kontrolli käigus avastatud asjaomase ettevõtja sooritatud rikkumise tõttu ning mida tehakse selleks, et hinnata rikkumise ulatust ja mõju, või selleks, et teha kindlaks, kas rikkumine on heastatud. Järelevalvetoimingu tegemise eest järelevalvetasu määra kehtestab igaks aastaks valdkonna eest vastutav minister määrusega

Teine eksperdiarvamus ei kohaldata taimetervises (EL) 2017/625 artikell 35 Korduvat proovide võtmist, analüüside tegemist ja uuringut ei kohaldata taimedel, taimsetel saadustel või muudel objektidel ohtliku taimekahjustaja esinemise kindlakstegemisel.

Taimekaitseseaduse muudatused – Vastutussätted „§ 98. Ohtliku taimekahjustaja esinemisest teatamata jätmine Ohtliku taimekahjustaja esinemisest selle tuvastamise või esinemise kahtluse korral teatamata jätmise eest – karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut.”; Sama teo eest, kui selle pani toime juriidiline isik, – karistatakse rahatrahviga kuni 8400 eurot.

Taimekaitseseaduse muudatused – Vastutussätted § 98´3. Taimepassi väljaandmise nõuete rikkumine (1) Käesolevas seaduses ja selle alusel kehtestatud õigusaktides, Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruses (EL) 2016/2031 taimepassi väljaandmise kohta kehtestatud nõuete rikkumise eest – karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut. (2) Sama teo eest, kui selle pani toime juriidiline isik, – karistatakse rahatrahviga kuni 8400 eurot.”

Korrakaitseseadus Riikliku järelevalve erimeetmed § 30. Küsitlemine ja dokumentide nõudmine § 49. Vallasasja läbivaatus korrakaitseorgan võib valdaja nõusolekuta kontrollida meeleliselt või tehnilise vahendi või teenistuslooma abil vallasasja, sealhulgas avada uksi ja kõrvaldada muid takistus. § 50. Valdusesse sisenemine korrakaitseorgan võib siseneda valdaja nõusolekuta tema valduses olevale piiratud või tähistatud kinnisasjale, ehitisse, eluruumi või ruumi, sealhulgas avada uksi, väravaid ja kõrvaldada muid takistusi

Ettevõtja õigused ja kohustused Kontroll määrus - EL 2017/625 Artikkel 9 Kontroll teostatakse lähtuvalt riskidest, korrapäraselt ja asjakohase sagedusega, võttes arvesse a) Kindlaks tehtud riske (tegevus), b) Varasem kontroll, c) Ettevõtja enesekontrolli usaldusväärsust, d) muud teavet, mis võib normide rikkumisele.

Tänan tähelepanu eest! Olga Lavrentjeva Taimetervise osakonna nõunik Maaeluministeerium olga.lavrentjeva@agri.ee