Üliõpilaste oskuste ja õpiväljundite omandamine simulatsioonõppes Kadri Kööp RN MSc Saale Kree Õ32 Marta Pever Õ32 Sigrit Pukk Õ32 2018
Uurimistöö teaduslik taust Simulatsiooni kasutamine tervishoiuõppes on kogumas aina suuremat populaarsust ning see on saamas aluseks paljudele bakalaureusõppe õendusprogrammidele. Simulatsioon on õendushariduses väga oluline osa. Uuringud on näidanud, et simulatsioon täiendab õendusteadmisi, praktilisi oskusi, kriitilist mõtlemist ja suhtlemisoskusi. (Omer 2016: 131). Lisaks suurendab kõrgkvaliteetne simulatsioon eksperimentaalset õppimist, pakub õpilastele võimalust harjutada oskusi turvalises keskkonnas, demonstreerida kliinilist otsustusvõimet, saada enesekindlust, edendada eneseefektiivsust, jälgida teisi üliõpilasi ja õppida arutelust saadud tagasisidest. (Aqel jt 2014: 394; Omer 2016: 131).
Uurimistöö probleem Simulatsiooni kui õppemeetodi kasutamist on palju mõõdetud ja intervjueeritud, aga iga kogemus on erinev. Kogemus on oluline õppe efektiivsuse uurimisel. (Curl 2016: 72). Kui simulatsioonõpet teiste õppemeetodidega võrrelda, on sellel suurem mõju erinevate oskuste omandamisele. Lisaks suurendab kõrgkvaliteetne simulatsioon eksperimentaalset õppimist, pakub õpilastele eelkõige võimalust harjutada oskusi turvalises keskkonnas. Simulatsiooni mõju on palju uuritud, kuid iga kogemus on erinev.
Uurimistöö eesmärk ja uurimisülesanded Kirjeldada üliõpilaste oskuste/õpiväljundite omandamist simulatsioonõppes. Uurimisülesanded Kirjeldada ämmaemanduse üliõpilaste kogemusi simulatsioonõppes. Kirjeldada ämmaemanduse üliõpilaste hinnangut õpiväljundite saavutamisele ja täitmisele simulatsioonõppes.
Uurimistöö metoodika Uurimistöö on empiiriline, kirjeldav ja kvalitatiivne. Andmed koguti poolstruktureeritud intervjuuga 18.-19.10.2017. 9 intervjuud, 3 intervjueerijat. Andmed analüüsiti induktiivse sisuanalüüsi meetodil veebruar-juuni 2018.
Tulemused Alakategooria Ülakategooria Peakategooria Koostööga seotud kogemused Ämmaemanda professionaalse arenguga seotud kogemused Üliõpilaste oskuste ja õpiväljundite omandamine simulatsioonõppes Enesekohased kogemused Pingetega toimetuleku kogemused Ajaressursiga seotud kogemused Õppekeskkonnaga seotud kogemused Simulatsiooni tehnikaga seotud kogemused Simulatsiooni olemusega seotud kogemused Erinevad õppimisvõimalused Õppeprotsessiga seotud kogemused Oskuste kinnistamine praktikas Teooria ja praktika seosed Toimingud sünnituse erinevates perioodides
Ämmaemanda professionaalse arenguga seotud kogemused Substantiivne kood Alakategooria Ülakategooria Üksteise tundma õppimine Meeskonnatöö olulisus Õppejõu toetus Koostööga seotud kogemused Ämmaemanda professionaalse arenguga seotud kogemused Enese tundma õppimine Enesekriitilisus Enesekindlus Vajalikud isikuomadused simulatsiooniks Isiklik areng simulatsioonis Rahulolu õppemeetodiga Enesekohased kogemused Ärevus ja pinge Pingelise olukorraga toimetulek Esimene hirm jääb simulatsiooni Simulatsioonihirmu suurenemine Pingetega toimetuleku kogemused
Koostööga seotud kogemused "See on hästi hea koostöö tegelikult et kõik osapooled peavad väga palju vaeva nägema, et sealt midagi head tuleks." (2.) "Me saame ju üksteisega ka tuttavaks läbi nende simulatsioonide paremini kui lihtsalt tunnis." (6.) "Samas jällegi hästi oluline oli see, et siis tulid õppejõud, rahustasid mind maha. Ütlesid et see on normaalne..." (2.)
Enesekohased kogemused I "Sellesuhtes õpid ennast tundma ja õpid ära ka oma vead, mis sul ei pruugi kohe meelde tulla ja mis jäi tegemata." (8.) "Ma olen saanud mitu korda käia, aga me pole täpselt sama protseduure teinud, aga sellegipoolest on näha olnud, et noh, areng on toimunud." (4.) "...kindlasti kui sa iga situatsiooni läbi mängid annab sulle kindlust ..." (3.) "Kõige olulisem ma arvan on see, et ma sain aru, et ei maksa ennast ülehinnata. Ma olen alati arvanud, et olen hästi hea pinge taluvusega, aga ma sain eile teada et see ei ole nii hea, sest mul oli pea täiesti tühi." (2.)
Enesekohased kogemused II "...nõuab väga suurt tähelepanuvõimet, keskendumist, enda ja teiste vigade analüüsimist." (6.) "Minu üldised kogemused on väga positiivsed." (3.) "Noo simulatsioonõpe on põnev, huvitav, kaasahaarav…" (6.) "…Minu kogemus sellest oli hästi loomulik, et ei kasutatud üleliigseid võtteid või mingeid asju, mida ei pea tegema... väga meeldiv." (1.)
Pingetega toimetuleku kogemused I "...terve meie teine kursuse pool vaatab teiselpool klassi ja sul on ikka väike ärevus sees, kas ikka teed kõik õigesti ja kuidas see päriselt välja näeb. Alguses on jah väga ärevust tekitav" (1.) "Minuarust on ta natuke pingeline, kuna meil olid need sünnituse simulatsioonid, kus on see, et õppejõud hästi palju kinnitavad enne, et me peame olema tippvormis, me peame kõike põhimõtteliselt teadma." (2.) "See tekitab pinget kui sul on seal neli õppejõudu ja siis sa pead simulatsioonis ka oma asju tegema ja tead et kõik need õppejõud hakkavad sind pärast kommenteerima." (9.)
Pingetega toimetuleku kogemused II "Alguses oli hästi hirmus, et kõik vaatavad ja kaamerad ja.. Aga mida aeg edasi, seda rohkem ongi nii, et sa lähed sinna, sa ei mõtle, et keegi sul seal vaatab, et terve klass sind vaatab ja lihtsalt teed oma asjad ära ja kõik on korras." (5.) "Esimene hirm näiteks sünnituse vastuvõtmise ees jääb siia kooli ja simulatsioonikeskusesse mitte ei jää sinna haiglasse kui me juba reaalselt oleme selles olukorras." (8.) "Ennem ma ei kartnud seda simulatsiooni, aga ma hakkasin seda kartma siis, kui õppejõud olid hästi palju kinnitanud seda ja üle kerinud, siis see hirm tekkis." (2.)
Õppekeskkonnaga seotud kogemused Substantiivne kood Alakategooria Ülakategooria Simulatsioonitunni aja planeerimine Toimingute keerukus Aja efektiivne kasutus Rohkem simulatsioonitunde Ajaressursiga seotud kogemused Tehnika probleemid Simulaatori puudulikud omadused Simulaatori elulähedased omadused Simulatsiooni tehnikaga seotud kogemused Õppekeskkonnaga seotud kogemused Erinevus reaalsusest Simulatsioon kui näitemäng Rollimäng Ettekujutus päriselust Simulatsiooni olemusega seotud kogemused
Ajaressursiga seotud kogemused I "Et oleks võib-olla rohkem võinud olla simulatsiooniaega, et kõik oleks saanud selle läbi mängida..." (3.) "… Näiteks täna samamoodi jäi veidi aega ülegi, aga kui aega jääb üle, siis saame veel neid simulatsioone läbi teha, lihtsalt vahetame rolle. Nii palju kui aega on, nii palju saame ka tegelikult läbi teha." (1.) "Simulatsiooni võiks teha lühema aja peale, et ei oleks järjest nelja simulatsiooni. Kuna meil on väike grupp siis igaüks saab teha ühe simulatsiooni aga teised peavad kolme vaatama ja see on suhteliselt väsitav." (9.)
Ajaressursiga seotud kogemused II "...kui mitut protseduuri sa pead samaaegselt tegema ja mida kõike jälgima." (4.) "Seal ongi just nii, et sa võid need tegevused oma peas läbi mõelda, et okei ma teen selle, siis teen selle, siis teen selle, aga siis on sul seal sünnitaja, kes röögib. Siis sul on esiteks pea tühi ja sa hakkad mõtlema, et oota ma ei saa neid asju selles järjekorras teha ning siis sul tekib seal uus loogika ning sa saad aru kuidas tegelikult selles situatsioonis oleks loogiline tegutseda." (2.)
Simulatsiooni tehnikaga seotud kogemused "...selline nukk on nagu on, ta hingab, karjub ja liigutab kusjuures … See laps on suhteliselt õige kaaluga ka, natuke on kerge." (5.) "Nukuga pole võimalik väga vaadata, kui kahvatu ta on." (4.) "Et Noellet sa päris ei vääna kükitama … Peaks muidu peasirutus olema, siis Noellel seda pole.." (5.) "Mõnikord on ka see, et tehnika veab meid alt nagu eile minu simulatsiooni ajal läks nukk katki. Siis ongi see, et sul läheb kõik sassi, hakkad otsast pihta ja see on selline lisakulu." (2.) "Sinna jääb see platsenta kinni ja ei tule välja ja siis tuleb nabanöör küljest ära ja see kinnitus on halvasti." (5.)
Simulatsiooni olemusega seotud kogemused I "Muidu on see, et sa pead neid linu ja asju seal vahetama, aga seal ei tule simulatsioonis pähe, et peaks linu vahetama, kui need on täiesti puhtad. Et see võiks ka olla, et veri või eritis tuleb." (5.) "…et see platsenta mis sealt välja tuleb, on nii mängu kui olla saab. Seal pole kestasid ja pole selline nagu päris." (6.) "kindlasti päriselus on nagu teine, et siin ei ole verd ... päriselus kindlasti hullem, aga see annab vähemalt mingigi ettekujutuse, et mida peab tegema." (3.)
Simulatsiooni olemusega seotud kogemused II "Noh, eks see natuke nagu näitemäng ole, kuna seal pole päris patsient. On selline läbimängimine ... siis me natuke mängimegi kaasa… See kõik tuleb mänguliselt." (4.) "See, et sa näitled seal…, see ei ole nagu päris situatsioon … See on nagu näitering suurte teoreetiliste teadmistega." (6.) "Saime ka selle hea kogemuse, et keegi peab ikkagi mängima sünnitajat." (7.) "Kõik rollid on keerulised ja põnevad." (6.)
Õppeprotsessiga seotud kogemused Substantiivne kood Alakategooria Ülakategooria Õppimine vigadest Õppimine vaadeldes Kõrvaltvaataja tagasiside Õppimine kogemusest Erinevad õppimisvõimalused Õppeprotsessiga seotud kogemused Korduva harjutamise vajadus Erinevate olukordade läbitegemine Erinevate võtete harjutamine Hea ettevalmistus praktikaks Oskuste kinnistamine praktikas Õpiväljundite omandamine Õpitud teadmiste olulisus Teooria kinnistumine simulatsioonis Teooria ja praktika seosed Sünnitaja jälgimine Toimingud sünnitaja vastuvõtmisel sünnitusmajja Toimingud avanemisperioodis Toimingud sünnituse väljutusperioodis Toimingud sünnituse päramisteperioodis Toimingud varapuerpeeriumi perioodis Toimingud sünnituse erinevates perioodides
Erinevad õppimisvõimalused I "...väga positiivne kogemus, et sai läbi harjutada, kuidas vastu võtta sünnitust, erinevad positsioonid nukul. Väga hea, et meil on see sünnitav nukk, tema peal saab erinevaid positsioone harjutada läbi." (3.) "Meil just seal tulid kõikidel sellised lollid vead välja, mille peale sa ise ei tulegi ja sa teed seal neid ning siis sa saad teada neist.... mina unustasin eile nabaväädi klemmida ja mul jääb elulõpuni meelde, et ma ei tee seda viga enam mitte kunagi ehk siis kui laps sünnib, siis on mul klemm käes." (2.) "Selles suhtes, et palju asju, kui seal teed vea või unustad ära, tuleb sul kohe ka meelde kui sa oled selle ära teinud. Kui ära unustad, siis tuleb see meelde ja siis jääb kauaks meelde, kui sa midagi lugedes ära unustad. Jääb paremini meelde kui eluliselt läbi teed." (4.)
Erinevad õppimisvõimalused II "Isegi see nägemine aitab. Muidugi kõige rohkem aitab see kui ise läbi teed." (8.) "Ma arvan, et mitte ainult minu enda osalus vaid ka teiste osalus andis mulle väga palju juurde, just see vaatluse osa." (9.) "Mu kursaõed olid vaatlejad, nemad ka igaüks panid tähele mingeid vigu, igaüks oskas välja tuua ka midagi, mis oli väga hästi." (2.) "...üks asi on oma kogemus ja teine asi on see, kuidas teised sind ja situatsiooni nägid, see on väga avardav." (6.)
Oskuste praktikas kinnistamine I "No kindlasti saab rohkem harjutada, et võib-olla natuke on juba meelest ära läinud et tahaks uuesti harjutada." (3.) "Aga ma arvan, et mida rohkem seda teha, seda paremini tuleb välja." (6.) "Need olukorrad, mis meie oleme siin simulatsioonikeskuses läbi teinud, näiteks seoses sünnitaja vastuvõtmisega, need on ka nii erinevad olnud." (1.) "Aga kõik tegevused, mis me vastsündinuga peame tegema, kaaluma ja mõõtma, Apgari määrama, seda me harjutasime väga hästi läbi.." (6.) "Kuna platsenta väljutamisel on oluline et platsenta irduks, siis kasutame neid erinevaid võtteid, et teada saada kas platsenta on irdunud emaka seina küljest. Neid igasuguseid võtteid oleme saanud harjutada." (8.)
Oskuste praktikas kinnistamine II "... see andis väga hea ülevaate milliseks olukord võib minna ja kuidas patsiendiga suhelda." (7.) "Nüüd ma ikkagi tean, kuidas ennast ette valmistada praktika jaoks ja see kogemus ning need asjad on käega läbi tehtud, et kõik on nüüd natukene loogilisem. See ikkagi aitab kaasa, igal-juhul aitab kaasa." (2.) "See annab väga palju julgust juurde, kui päris elus pead tegema neid olukordi.... et nüüd kui nagu päriselt on selline olukord, siis vähemalt ei ole nagu ei tea mis pead tegema, nüüd on vähemalt, et tead, mida peab tegema." (3.) "Valmistab ette...et ilmselt ikkagi mingi päris okei pilt on, et mida ma seal sünnitusjärgses osakonnas ikkagi teen." (6.)
Teooria ja praktika seosed I "...et ma alguses mõtlesin, et kui ma sinna lähen, siis mina ei pea muretsema, sest mina olen sünnitaja, ma ei pea otseselt teadma, aga siis tuli välja, et pean küll teadma… Ma pidin kõiki neid asju teadma, nemad pidid mind õpetama, aga mina pidin teadma, mida esmasünnitaja võiks tahta, et talle õpetatakse." (2.) "...sest seal tulevad kõik välja, et muidu õpid paberi pealt kõik selgeks, et pead seda-seda tegema, aga sa ei pane seda kokku, et mis järjekorras ja millal saad üldse." (5.) "Üksasi ongi see, et mida sa teoorias tead ja arvad aga kui see pannakse praktikasse, siis tulevad välja sellised nõrgad kohad, mida peaks oma praktilistes tegevustes parandama." (7.)
Teooria ja praktika seosed II "Võimaldab kõike seda, mida muidu teoreetiliselt loed ja omandad, siis seal saad läbi katsetada siis selle nuku peal." (4.) "Simulatsioon seisnebki ju selles, et saab läbi proovida kõiki tegevusi-toiminguid, mida on juba teoorias õpitud." (6.) "See on väga hea läbi mängida selliseid situatsioone, et on erinevad rollid ja see aitab seda õpiväljundit väga hästi saavutada, et see läbimängimine." (3.)
Toiminguid sünnituse erinevates perioodides I "Vaatadki seda sünnitajat, et kas temaga on kõik korras, siis mõõdad vererõhku, mida saab ka Noelle peal teha ja pulsisagedust ja siis räägid sellega, kes siis teeb sünnitaja häält. [---] Siis teed vaginaalse läbivaatuse, seda kõike tehakse Noelle peal, hindad olukorda ja paned kirja." (5.) "Põhiline asi ongi see, et kõik toimingud mis on igas perioodis vaja ära teha, et me teeksime ka. See on kõige keerulisem." (6.) "Meil on see nii, et kaks lähevad ämmaemandaks sinna, siis tuleb sünnitaja. Siis küsitakse kõiki neid küsimusi mida peab küsima, teised jälle vaatavad." (5.) "... saab täita anamneesi, küsitleda sünnitajat.." (6.)
Toiminguid sünnituse erinevates perioodides II "...avanemisperiood on selline periood, kus sa pead talle hästi toeks olema nii füüsiliselt kui ka tegelikult vaimselt." (1.) "Selles mõttes, et mingis mõttes on see nüüd praktikale minnes üks olulisemaid perioode, sest meil nagu praktikantidena on palju aega ja me saame olla seal avanemisperioodis naise kõrval ja me harjutasime päris palju igasugu asendeid..." (6.) "Aga ma arvan küll, et see avanemisperioodis protseduurid on väga tähtsad, aga ka see, et naine teab, et sa oled olemas. See on hästi emotsionaalne periood, naisel on hästi raske ja ta tahab, et tal oleks tugi olemas. " (1.)
Toiminguid sünnituse erinevates perioodides III "See kõik on nagu nähtav ja meil on võimalik seda sünnitajat ja last tõesti nagu toetada. Ma mõtlen nagu kätega. Ja suunata teda. Ja kuidas me lahkliha kaitsma peame ja kuidas kätt täpselt hoida." (8.) "Aga me võiksime läbi teha seda platsenta ülevaatust, et nagu ta oleks terviklik ja et kõik sagarad oleksid küljes ja nabaväät... nabaväädi samamoodi, et kuidas klemmida, et seda mitte ära unustada ja kõike seda." (3.)
Toiminguid sünnituse erinevates perioodides IV "Ja muidugi lapse hoolduse saab teha ka selle beebinuku peal, seal on siis nabakorrastus ja kaalumine-mõõtmine, kõik on nuku peal." (4.) "Meil on olemas seal ka beebid, kellel me saame siis seda nabakönti või nabavääti ära klemmida ja ära lõigata." (8.) "Tuleb katsuda emakat ja tuleb rohkem suhelda naisega.." (4.)
Kokkuvõtteks I
Kokkuvõtteks II Intervjuude tulemuste põhjal võib teha järgmised järeldused: Enne simulatsioonõppe algust on üliõpilased omandanud teemakohased teoreetilised teadmised (Bloom`i taksonoomia esimene ja teine tasand – teadmine ja mõistmine). Simulatsioonõppe käigus õpivad üliõpilased eelnevalt omandatud teoreetilisi teadmisi uues situatsioonis kasutama ning teooria ja praktika vahel seoseid looma (Bloom`i taksonoomia kolmas ja neljas tasand – rakendamine ja analüüs). Mõned üliõpilased jõuavad simulatsioonõppe käigus ka otsuste tegemise ning uue terviku loomise oskuseni (Bloom`i taksonoomia viies ja kuues tasand – süntees ja hindamine).
Kasutatud allikad Aqel, A.A., Ahmad, M.M. (2014). High-Fidelity Simulation Effects on CPR Knowledge, Skills, Acquisition, and Retention in Nursing Students. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(6), 394-400. Curl, E. D., Smith, S., Chisholm, L.A. (2016). Effectiveness of Integrated Simulation and Clinical Experiences Compared to Traditional Clinical Experiences for Nursing Students. National League of Nursing, 37(2), 72-77. Omer, T. (2016). Nursing Students’ Perceptions of Satisfaction and Self- Confidence with Clinical Simulation Experience. Journal of Education and Practice, 7(5), 131-138.