Kohalik omavalitsus regionaalministri haldusalas- järelevalve, võimalused ja vajadused Igor Ligema - kohaliku omavalitsuse ja regionaalhalduse osakonna.

Slides:



Advertisements
Seotud esitlused
MSE Soojusmajandus ENERGIA TARBIMINE 2 osa.
Advertisements

Eesti maaelu arengukava vahehindamine
Rahvatervise süsteemi kaasajastamine
Tere tulemast kogemuskohtumisele!
Hariduse väljakutsed, üldhariduskoolide võrk ja koolivõrgu programm
Korvpalluri füüsiline ettevalmistus
Täiskasvanu kui enesearengu subjekt
Esitluse väljavõte:

Kohalik omavalitsus regionaalministri haldusalas- järelevalve, võimalused ja vajadused Igor Ligema - kohaliku omavalitsuse ja regionaalhalduse osakonna nõunik

Õiguslikud alused Õigusaktid: Euroopa kohaliku omavalitsuse harta Vabariigi Valitsuse seadus Kohaliku omavalitsuse korralduse seadus Õiguskantsleri seadus Riigikontrolli seadus Siseministeeriumi põhimäärus

Õiguslikud alused Euroopa kohaliku omavalitsuse harta Kohalik omavalitsus tähendab kohalike võimuorganite õigust ja võimet seaduse piires ja kohalike elanike huvides korraldada ja juhtida valdavat osa nende vastutusalasse kuuluvast ühiskonnaelust. Administratiivkontrolli kohalike võimuorganite tegevuse üle võib teostada vaid põhiseaduses või seadusandluses ettenähtud juhtudel ja korras Üldjuhul on mis tahes kohalike võimuorganite suhtes teostatava administratiivkontrolli eesmärk tagada vaid nende tegevuse vastavus seaduste ja konstitutsiooniliste põhimõtetega

Õiguslikud alused Vabariigi Valitsuse seadus Sätestab maavanema järelevalve teostamise õiguse: kohalike omavalitsusüksuste volikogude ja valitsuste üksikaktide seaduslikkuse üle seaduses sätestatud juhtudel ja ulatuses riigivara kasutamise seaduslikkuse ja otstarbekuse üle

Õiguslikud alused Kohaliku omavalitsuse korralduse seadus Maavanem teostab järelevalvet kohaliku omavalitsuse üksuse tegevuse üle seadusega sätestatud korras. Riigikontroll kontrollib kohaliku omavalitsuse üksuse tegevust vastavalt Riigikontrolli seadusele. Järelevalvet valla või linna õigustloovate aktide vastavuse üle Eesti Vabariigi põhiseadusele ja seadustele teostab õiguskantsler.

Õiguslikud alused Riigikontrolli seadus Riigikontroll teostab kohaliku omavalitsuse üksuste üle: majanduskontrolli kontrolli munitsipaalvara valdamisel, kasutamisel ja käsutamisel kontrolli valdusse antud riigi kinnis- ja vallasvara, sihtotstarbeliste eraldiste, toetuste ning riiklike ülesannete täitmiseks eraldatud raha kasutamise osas. kontrolli KOV üksuste vahendusel eraldatud Euroopa Liidu vahendite kasutamist

Õiguslikud alused Õiguskantsleri seadus Õiguskantsler: lahendab kodanike pöördumisi seaduse või õigustloova akti põhiseadusele ja seadusele vastavuse kontrollimiseks kontrollib õigustloovate aktide vastavust seadustele ja põhiseadusele

Õiguslikud alused Siseministeeriumi põhimäärus: Ministeerium analüüsib, kavandab ja koordineerib oma pädevuse piires kohaliku omavalitsuse poliitikat korraldab oma valitsemisala käsitlevate seaduste, Vabariigi Valitsuse määruste, regionaalministri määruste ja teiste õigusaktide eelnõude väljatöötamist

Kontrolli ja järelevalve tulemused Riigikontroll: Puudulikult ja ebakorrektselt koostatud majandusaasta aruanded Majandusaasta aruanded on raskesti kättesaadavad KOV arengukavad ei ole investeeringute kavandamise osas võrreldavad Finantsplaneerimine on nõrk Haldamis- ja valitsemiskulude kohta puudub usaldusväärne ja võrreldav info Vallavanema/linnapea ja valitsuse liikmete töötasustamisel on rikutud seadus

Kontrolli ja järelevalve tulemused Riigikontroll: Revisjoni komisjonid ei täida oma ülesandeid Info ebapiisav avalikustamine KOV-ide raamatupidamise üldine tase on väga madal KOKS-ist tulenevad tegevust ja asjaajamist reguleerivad korrad kas puuduvad või on ajakohastamata Järelevalve ebaseaduslike ja omavoliliste ehitiste üle on puudulik KOV-id teevad ehituslubade väljastamisel menetlusvigu

Kontrolli ja järelevalve tulemused Õiguskantsler 2007.a kontrollitud KOV volikogude ning valla- ja linnavalitsuste määruste põhiseadusele ja seadustele vastavust 45 menetlust, neist 5 maavanema avalduse alusel, 39 isiku avalduse alusel ning 1 omal algatusel

Kontrolli ja järelevalve tulemused Ettepanek vallavanemale rikkumise kõrvaldamiseks seoses isiku õiguste kaitsega sotsiaalabi pakkumisel Ettepanek volikogule määruse “Valitsuse struktuuri, koosseisu ja palgamäärade kinnitamine” kooskõlla viimiseks KOKS-i ja põhiseadusega Ettepanek rikkumise kõrvaldamiseks sotsiaaleluruumi taotluse menetlemisel Ettepanek volikogule määruse “Põllumajandusmaa ajutiseks kasutamiseks andmise kord” kooskõlla viimiseks põhiseaduse ja seadustega

Kontrolli ja järelevalve tulemused Maavanemate järelevalve: Järelevalve põhivaldkonnad: haridus, planeeringud, sotsiaal- ja tervishoid, maatoimingud 2006.a teostati kokku 6718 plaanilist järelevalvemenetlust Järelevalvemenetluse käigus tehti 1552 ettekirjutust 29 järelevalve menetluse käigus pöördus maavanem kohtusse

Probleemid Haldussuutlikkus Kompetentsete ametnike puudus Rahaliste vahendite puudus Erahuvi ja põhiõiguste riive Muud

Probleemid Elanike arv KOV üksuste arv Kuni 1 000 35 1 001-1 500 49 1 001-1 500 49 1 501-2 000 34 2 001-3 000 34 3 001-4 000 15 4 001-5 000 15 5 001-10 000 27 10 001-50 000 14 50 001-100 000 2 Üle 100 000 1 KOKKU 227

Lahendid Suutlikkuse tõstmine: Ühinemine Koostöö 1996-2005 vabatahtlikult ühinesid 49 kohaliku omavalitsuse üksust, KOV-ide arv vähenes 28 võrra. Vabatahtliku ühinemise soodustamine jätkub KOÜS-i muutmise eelnõu ettevalmistamisel

Koostöö omavahelise tegevuse koordineerimiseks ühiste ettevõtmiste paremaks teostamiseks kohalike tegevuste ajendite ja mõjude väljumine ühe omavalitsuse piiridest ressursside kokkuhoidmiseks või efektiivsemaks kasutamiseks välisabifondidele sobilike mahukate rahastamistaotluste koostamiseks ja realiseerimiseks

Koostöö ühisprojektide koostamine ja realiseerimine ühised ettevõtmised ühised ametnikud ühised asutused tegevuse kooskõlastamine omavahel

Lahendusteed Valitsusliidu programm: Toetab riigi ja kohalike omavalitsuste partnerlust ning omavalitsusliitude tugevnemist Omavalitsusliitude võimekuse tõstmise programmi (2007-2013 SF inimvõimekuse arendamise rakenduskava haldussuutlikkuse meede, 4 mln. EEK) programmdokumendi ettevalmistamine Norra EMP finantsmehhanismi KOV, kohaliku omavalitsuse üksuste liitude ja kodanikeühenduste haldussuutlikkuse tõstmise toetusskeem (57 mln EEK)

Lahendusteed Tegevused RaM - Finantsjuhtimise seaduse eelnõu SiM – Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse analüüs (rakendamisel tõusetunud probleemid) SiM – KOÜS muutmise eelnõu ettevalmistamine SiM – maavanema poolt teostatava riikliku järelevalve praktikate kaardistamine (2007) SiM – soovituslikud juhendid MV-le järelevalve teostamiseks, koolituse vajaduste kaardistamine SiM – KOV üksuste haldussuutlikkuse hindamine (Geomedia OÜ pilootuuring Järvamaal - 2008) Sotsiaalministeerium töötab välja oma valdkonna järelevalve standardid

Tänan tähelepanu eest igor.ligema@siseministeerium.ee telefon 612 5142