Ülevaade transpordisektori heitmete mahtudest ning heitmete vähendamise rahvusvahelistest ja siseriiklikest eesmärkidest Mart Raamat 03.04.2019.

Slides:



Advertisements
Seotud esitlused
MSE Soojusmajandus ENERGIA TARBIMINE 2 osa.
Advertisements

Eesti maaelu arengukava vahehindamine
Rahvatervise süsteemi kaasajastamine
Tere tulemast kogemuskohtumisele!
Hariduse väljakutsed, üldhariduskoolide võrk ja koolivõrgu programm
Korvpalluri füüsiline ettevalmistus
Täiskasvanu kui enesearengu subjekt
Esitluse väljavõte:

Ülevaade transpordisektori heitmete mahtudest ning heitmete vähendamise rahvusvahelistest ja siseriiklikest eesmärkidest Mart Raamat 03.04.2019

Kasvuhoonegaasid (KHG) Euroopa Liidus KHG emissioonid ELis on…. Näidanud stabiilset langustrendi (5,6 mld tCO2 aastal 1990 vs 5,2 mld tCO2 aastal 2005 vs 4,3 mld tCO2 aastal 2016) Märgatavalt on langenud energiatootmise ja tööstuse CO2 emissioonid (ca 1/3 vs 1990) Transpordisektori KHG heide moodustab üle 25% kogu ELi CO2 heitest Ainult transpordisektori KHG on kasvanud!

Transpordi KHG Euroopa Liidus Rahvusvahelise lennunduse KHG on tõusnud üle kahe korra vs 1990 ja 20% vs 2005 Rahvusvahelise merenduse KHG on tõusnud 30% vs 1990 aga langenud vs 2005 Siseriikliku transpordi KHG on tõusnud ca 20% vs 1990, kuid stabiliseerunud viimase 20 aasta jooksul (kõikumine 10% piires)

Transpordi KHG Euroopa Liidus

Midagi ilusat ka Eestile! Vaid kolme riigi siseriikliku transpordi KHG heide on täna väiksem kui 1990

ELi 2030 kliimapoliitika eesmärgid Juba aastal 2014 lepiti ELi tasandil kokku: Vähemalt -40% KHG emissiooni vs 1990 ETS sektoritest (suurtööstus ja –energeetika) -43% (vs 2005) – ELi ülene eesmärk Non-ETS sektorid (transport – v.a rahvusvaheline, põllumajandus, jäätmed, väike- energeetika+tööstus) -30% (vs 2005) – riigitasandi eesmärgid. Eraldi eesmärke riikide transpordisektorile ei ole! Taastuvenergia direktiivist tulenev 14% transpordisektori taastuvenergia eesmärk

2050 = veelgi ambitsioonikamad eesmärgid

Kui me ei teeks midagi… Siis ELi referentsstsenaariumi järgi jääks transpordi heide muutumatuks Samal ajal kui energiatööstuse heide väheneks drastiliselt

Sellepärast, et… Märgatavalt tõuseb reisijatranspordi nõudlus ELis Ja veelgi selgemini globaalne nõudlus kaubavedudele

Transpordiheide – ELi tasand Kokkuvõtteks: Eraldi transpordisektori KHG vähendamise eesmärki ELi tasandil EI OLE SEATUD Transporti vaadatakse osana üldisest nö non-ETS heitest, mille eesmärkide saavutamine tuleb tagada liikmesriikide tasandil EL reguleerib tootjapoolt – sõidukite CO2 normid tootjatele – ja hankeküsimusi – nn rohesõidukite direktiiv Tähtsad piiriülesed suuremahulised objektid (Rail Baltic) ja fondid (Connecting Europe Facility)

Eesti KHG heitkogused Stabiilselt püsinud suurusjärgus ca 20 mln tCO2 aastas Ca 90% tuleb kütuste põletamisest (sh transport) Transpordist tuleneb ca 10-15% Eesti KHGst

Eesti non-ETS KHG eesmärk 2030 Meeldetuletuseks: KHG jaguneb ELi tasandi arvestuses ETS ja non-ETS (ehk Effort Sharing Decision/Regulation = Jagatud Kohustuste Otsuse = ESR/ESD või JKO) emissiooniks Riiklikud eesmärgid kohalduvad ESR emissiooni vähendamiseks Eesti eesmärk: -13% vs baasaasta 2005 Kohustuse alla kuuluv heide: 6,2 miljonit t CO2 (ca 1/3 Eesti koguheitest)

Transpordisektori KHG emissioonid Transpordisektori KHG heide – ca 95% tuleneb maanteetranspordist (ca 2,3 mln tCO2/a)

Transpordisektor = Eesti ESR eesmärgi täitmise ainuvõimalik lahendus Kui Eesti ei suuda oma -13% eesmärki täita tuleb osta kvooti teistelt riikidelt ESR sektori probleem – piiratud võimalused emissiooni vähendamiseks Palju juba tehtud (väiksemahuline energeetika, kodumajapidamiste biomassi tarbimine) Põllumajanduses puuduvad reaalselt suure mõjuga tegevused Jäätmesektoris väga väike potentsiaal Peamiselt peab eesmärki panustama transpordisektor!

Tänan!