Vene romantikud Monika Marget 11.a
Sisukord Romantism Venemaal Mihhail Glinka (1,2) Aleksander Dargomõžski Anton Rubinštein (1,2) Võimas rühm Aleksandr Borodin César Cui Mili Balakirev Modest Mussorgski (1,2) Nikolai Rimski-Korsakov (1,2) Aleksandr Skrjabin Sergei Rahmaninov (1,2) Pjotr Tšaikovski Vene klassikud
Romantism Venemaal Hakkas kujunema 1860-datel Looming Lääne mõju all 1859 – Vene Muusika Ühingu asutamine 1862 – Peterburi Konservatoorium 1866 – Moskva Konservatoorium
Mihhail Ivanovitš Glinka (1804-1857) 10. eluaastast hakkas õppima klaveri- ja viiulimängu 1817. aastal tõid vanemad Peterburgi, kus ta astus Pedagoogikainstituudi aadlipansionaati Pansionaadi lõpetamise järel tegeles ta intensiivselt muusikaga: uuris Lääne-Euroopa klassikalist muusikat osales koduses musitseerimises aadlisalongides vahel juhatas oma onu orkestrit
Glinka looming Vene klassikalise koolkonna rajaja Eesmärgiks oli luua muusikat kogu rahvale Teemad: Venemaa ajalugu Rahvalegendid ja muinasjutud 1836- “Ivan Sussanin” 1842- “Ruslan ja Ludmilla” "Patriootlik laul" oli 1991–2000 Venemaa hümniks
Aleksander Dargomõžski (1813–1869) Lõi uue ooperitüübi – sotsiaalse mõttega psühholoogiline draama Teemad Kriitiline realism Sotsiaalne ebavõrdsus Kasutusel inimese kõneviisi jäljendamine Ooper “Näkineid”
Anton Rubinštein (1829-1894) Alustas esinemisi klaveril 9-aastase imelapsena Pidas oma kohuseks levitada head muusikat ja teha selle mõistmiseks selgitustööd Aitas asutada Peterburi Konservatooriumi ja Vene Muusikaühingut
Rubinšteini looming 16 ooperit 3 ooper-oratooriumi Rohkelt sümfoonilisi teoseid Ooper “Deemon” Romansid “Öö” ja “Pärsia laulud” Klaveriteos “Meloodia”
Võimas rühm Tegutses 1860.–1870. aastail Peterburis Eelistused: Jätkasid M. Glinka muusika rahvuslikku traditsiooni Hindasid kunstis elutõde Eelistused: Ooper Programmiline instrumentaalmuusika Soololaul
Aleksandr Borodin (1833-1887) Keemik ja muusik Väike teoste arv Teemad Ajalugu Vägilased ja nende kangelasteod Ooperid “Vürst Igor” “Bõlina”
César Cui (1835-1918) Poola muusika mõju all Lähtus Teosed Rahvuslusest Realismist Teosed Ooperid Kammermuusika Koorilaulud
Mili Balakirev (1837-1910) Esimesed klaveritunnid andis ema 4-aastaselt mängis klaverit 14-aastaselt mängis Mozarti reekviemi 15-aastaselt suutis mängida Beethoveni 1. ja 8. sümfooniat Looming 2 sümfooniat 2 klaverikontserti Despootlik, domineeriv ja tagatipuks isegi reaktsiooniline – sellisena kirjeldasid ajastukaaslased virtuoosset pianisti ja ideeküllast heliloojat Mili Balakirevi.
Modest Petrovitš Mussorgski (1839-1881) Pidi saama sõjaväelane, kuid huvi muusika vastu osutus tugevamaks Ta õppis kompositsiooni M. Balakirevi juures, kuid suures osas oli ta iseõppija Pärast sõjaväest lahkumist töötas ametnikuna Andis olulise panuse vene rahvusliku muusika arengusse Tema veendumus oli, et kunst peab kajastama tegelikku elu
Mussorgski looming Ainestik pärineb põhiliselt ajaloost Tema helikeel oli oma aja kohta uudne ja julge, eirates rangeid harmoonia reegleid 1869- “Boriss Godunov” 1872-1880 “Hovanštšina” (Rimski- Korsakov lõpetas selle 1883) 1874- klaverpalade tsükkel “Pildid näituselt”
Nikolai Rimski-Korsakov (1844-1908) Sai kodunt hea hariduse ega unistanud saada muusikuks Aastal 1856 astus ta Peterburi mereväekadettide kooli Õpinguperioodil külastas ta tihti ooperietendusi ning õppis klaverit 1861 tutvus ta Mili Balakireviga,kes hakkas teda juhendama ja õpetama 1871. hakkas ta orkestratsiooni- ja kompositsiooni eriala õppejõuks Peterburi Konservatooriumis 1872. aastal abiellus ta Nadežda Nikolajevna Purgol'iga, kellega tal oli seitse last
Rimski-Korsakovi looming Poeetiliselt programmiline, olles nii realistlik kui ka rahvuslik Teostele on iseloomulik rahulik jutustav ja kirjeldav väljenduslaad Teemaks olid muinasjutud, eksootiliste maade kõlavärvid ning sümfoonilised meremaalingud. Ooperid 1880-1881- “Lumivalgeke” 1894-1896- “Sadko” Süit "Šeherezade"
Aleksandr Skrjabin (1872-1915) Inspireeritud Chopini muusikast Kirjutas põhiliselt orkestrile ja klaverile Žanrid Sonaat Etüüd Nokturn Sümfoonia
Sergei Rahmaninov (1873-1943) 4-aastaselt ilmutas Sergei huvi muusika vastu ja hakkas klaverit õppima 9-aastaselt astus Peterburi konservatooriumi klaverit õppima 1888 jätkas ta õpinguid Moskva konservatooriumis 1893 töötas ta klaveriõpetajana Marinini tütarlaste koolis
Rahmaninovi looming 1898 kukkus tema esimese sümfoonia esiettekanne täielikult läbi Põhjuseks oli peamiselt teose novaatorlik, oma ajast ette jõudnud stiil Ebaõnnestumine põhjustas Rahmaninovil raske närvihaiguse ja ta ei suutnud mitu aastat uut heliloomingut kirjutada 3 sümfooniat 4 klaverikontserit 3 ooperit
Pjotr Tšaikovski (1840-1893) Vene klassikalise sümfoonia rajaja Žanrid Ooper Ballett Sümfoonia Teosed Balletid “Luikede järv” ja “Pähklipureja” Ooper “Padaemand”
Vene klassikud Mili Balakirev Aleksandr Borodin César Cui Mihhail Glinka Modest Mussorgski Nikolai Rimski-Korsakov Pjotr Tšaikovski